czwartek, 20 stycznia 2011

Wuzetka

To ciasto kojarzy mi się z miłym dla mnie okresem pacholęctwa, przypadającego na schyłek lat 70-tych i początek 80-tych. Wtedy bardzo intrygowała mnie jego nazwa. Nieco później moje skojarzenia padły na sławną trasę WZ, okazuje się, że jak najbardziej były słuszne bo zgodnie z tym co podaje Wikipedia „ nazwa deseru powstała na przełomie lat 40. i 50. XX wieku od warszawskiej trasy W-Z, w pobliżu której znajdowała się jedna z cukierni”. Chociaż „według innej teorii nazwa "wuzetka" pochodzi od skrótowca "WZK", którego rozwinięcie to po prostu "wypiek z kremem".
Kiedy wrzuciłam w google WZK to wyskoczył mi również Wydział Zarządzania Kryzysowego. I w tym wypadku nazwa jest jak najbardziej trafiona. Kawałek wuzetki jest chociaż chwilowym antidotum na mój KRYZYS, bo w pracy DUŻO PRACY (kto wymyślił sprawozdawczość ma na sumieniu hektary wyciętych lasów), bo dziecko znowu przeziębione, bo czeka mnie wyrwanie zęba u dentysty, bo zima za długa itp., itd. …..





Składniki:

Ciasto:

6 jajek
1 szklanka mąki,
1 szklanka cukru,
1 łyżka octu,
1 łyżka oleju,
2 łyżki kakao,
1 łyżeczka proszku do pieczenia

Krem:

2 serki waniliowe 150g,
10 dag masła,
½ szkl cukru pudru

Poncz:

400 ml wody
2 łyżki spirytusu
1-2 łyżki cukru,
Esencja rum lub arak

Dżem śliwkowy do posmarowania biszkoptu.
Polewa czekoladowa

Ubić białka z cukrem, dodawać stopniowo po jednym żółtku, przesianą mąkę z proszkiem do pieczenia i kakao, na koniec wlać ocet i olej. Piec 30 minut w 170oC. Po upieczeniu wystudzić i przekroić na pół.
Ubić masło z cukrem, stopniowo dodawać serek waniliowy.
Przygotować poncz do nasączenia ciasta. Spód nasączyć połową ponczu, posmarować dżemem, wyłożyć krem, przykryć drugą częścią biszkoptu, nasączyć resztą ponczu. Wierzch polać polewą czekoladową.

Smacznego!!!

1 komentarz:

  1. Wygląda bosko i pewnie tez tak smakuje. Oczywiście ja jadłam wuzetkę ale kupioną w sklepie a sama wiesz że to nie to samo. Więc muszę koniecznie spróbować upiec to cudo kaloryczne;-))))Piękną masz paterę i ten kolor. Po prostu jest BOSKA.
    Całuski

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...